Facebook, Google і Twitter прийняли рішення захищати своїх користувачів від впливу російської пропаганди. Про те, що вони збираються зробити і якої реакції можна чекати від Москви, розповідають французькі медіа. L’Obs наводить слова президента PDG d’Alphabet (головної компанії Google) Еріка Шмідта, який на конференції в Галіфаксі пообіцяв повернутися до системи розміщення інформації від телеканалу RT і агентства Sputnik відповідно до їх реального рейтингу. До цього Шмідта дорікали, що сервіс надав російським пропагандистам вкрай вигідні умови. Зокрема, їх повідомлення регулярно з’являлися в новинній стрічці Google і навіть монетизувалися рекламною програмою Google Adsense. У той же час Шмідт повідомив, що не хоче зовсім забороняти ці ЗМІ. Зате, вже за повідомленням прес-секретаря компанії, передбачається виділяти неякісний контент, щоб користувачі розуміли з чим мають справу.

Французьке видання нагадує, що Кремль регулярно використовує соціальні мережі для маніпулювання громадською думкою, дезінформації та пропаганди. Можливо, вони б і продовжували тихо робити бізнес, але скандали останнього часу, включаючи розслідування в американському Конгресі, змусили інтернет-гігантів вживати заходів. Так, Twitter позбавив RT і Sputnik можливості купувати рекламні оголошення для розширення контенту, хоча вони залишаються доступними через облікові записи. А Facebook збирається запустити до кінця року новий інструмент, який дозволить проаналізувати всі дії в мережі з січня 2015 по серпень 2016 року. Це дасть можливість виявити пропагандистський тиск зі сторінок, зареєстрованих з Росії. Зокрема, будуть вивчені лайки користувачів, яким нададуть інформацію, чи піддавалися вони впливу російського контенту, пояснює Le Monde.

Відповідь, швидше за все, не змусить себе чекати. Росія в особі керівника Роскомнадзора Олександра Жарова вже оголосила, що може вдатися до серйозних санкцій щодо зарубіжних соціальних мереж на своїй території. Чиновник пообіцяв вивчити, наскільки заходи, прийняті ними, дискримінують російські ЗМІ і в разі потреби захистити інтереси журналістів. Обурення Москви має не тільки політичну, а й фінансове підгрунтя. Як з’ясувалося, до вересня Росія отримувала гарантований дохід від реклами в YouTube, який також належить PDG d’Alphabet. Потім статус прівілігірованого партнера був відкликаний. Ну, а як Росія захищає можливість бомбардувати своєю пропагандою Захід, що стрімко зникає, і одночасно заробляти там гроші, ми прекрасно знаємо. Зовсім недавно Держдума прийняла закон, що дозволяє кваліфікувати будь-яке закордонне ЗМІ, як «іноземного агента» у відповідь на вимогу США до каналу RT зареєструватися в цій іпостасі. Різниця, правда, в тому, що цій вимозі американської влади передувало грубе втручання російських пропагандистів в президентські вибори. У зв’язку з цим L’Obs нагадала, що також вони вели себе і у Франції, де регулярно розпускали брудні чутки про кандидата Макрона та рух En Marche.

Обережність і половинчасті дії інтернет-компаній щодо Москви можна пояснити. Вони ризикують російським ринком, до доходів від якого звикли. З іншого боку, бувають ситуації, коли гроші не можуть бути головним мотивом. Наприклад, коли мова йде про наступ на основні цінності західної цивілізації, в тому числі, право людини на достовірну інформацію та вільне волевиявлення. Останнім часом російські «тролі» відчували себе в міжнародних соціальних мережах, як вдома, поширюючи фейки і домагаючись бана для тих, чия позиція їм не подобається. Рано чи пізно цьому доведеться покласти край.

Галина Кирилович

Щож, схоже слово “російський” стає клеймом в Західному світі, і в США канал RТ вже отримав по заслугах. А судячи з недавніх розслідувань в Великобританії та Іспанії, не за горами і активні заходи Євросоюзу.